Gedragscode

Om ervoor te zorgen dat iedereen op een fijne en respectvolle manier met elkaar om gaat, en met plezier zijn/haar werk kan doen, heeft Busy Bee Thuiszorg een gedragscode opgesteld.
Deze gedragscode geldt voor zowel personeel, cliënten, en alle organisaties waar Busy Bee Thuiszorg mee samenwerkt of mee te maken heeft.
Deze gedragscode is beschikbaar gesteld op onze website (www.busybeethuiszorg.nl), en deze zal aan personeelsleden en cliënten worden geleverd op het moment van het aangaan van een contract met Busy Bee Thuiszorg.
De code is bedoeld voor werknemers, vrijwilligers, stagaires, cliënten en alle andere partijen die op wat voor manier dan ook samen werken met Busy Bee Thuiszorg.

Inleiding:

Van alle cliënten, medewerkers en samenwerkende partijen wordt verwacht zich aan deze gedragscode te houden in de relatie met of namens Busy Bee Thuiszorg.

Indien er meningsverschillen ontstaan over de normen en waarden, die beschreven zijn in deze gedragscode, kunnen deze altijd besproken worden met de directie.

Van deze gedragscode worden de volgende doelen gewenst:

  • Voorkomen en bestrijden van agressie, discriminatie in algemene zin, leeftijdsdiscriminatie, intimidatie en racisme;
  • Positieve imago van Busy Bee Thuiszorg houden en deze bewaken;
  • Beschermen van de werknemer en cliënt;

De volgende uitgangspunten zijn hierbij van groot belang:

  • Respect
  • Integriteit
  • Inlevingsvermogen
  • Initiatief
  • Loyaliteit

Status:

Op basis van een aantal wettelijke bepalingen is deze gedragscode uitgewerkt. Deze gedragscode ontleent hieraan een wettelijke status. De geformuleerde regels van deze gedragscode zijn gebaseerd op de actuele CAO – VVT, de Arbowet, artikelen uit het Burgerlijk Wetboek en artikelen uit het Wetboek van Strafrecht.

Reikwijdte:

De geformuleerde gedragscode is bedoeld voor alle cliënten, medewerkers, stagiaires, leerlingen en samenwerkende partijen. Voor alle partijen is deze gedragscode bewust openlijk en inzichtelijk.

1. Respect en gelijkwaardigheid:

Busy Bee Thuiszorg vindt het belangrijk dat haar cliënten hun levenswijze zoveel mogelijk vorm behoudt zoals zij dat wensen. Onze medewerkers zullen vanuit hun deskundigheid de cliënten daarbij ondersteunen.

Onze medewerkers hebben als doel om de cliënten zelfredzaam te houden, door het maximale uit de cliënt te halen in hoeverre dat haalbaar is. Deze onderwerpen worden in alle teamvergaderingen, evaluaties en functioneringsgesprekken besproken en zo nodig geëvalueerd.

2. Belangenverstrengeling:

Elke verrichting die confusie van zakelijke- en privébelangen kan veroorzaken, dient vermeden te worden om belangenverstrengeling te voorkomen. Dit houdt in dat, zonder persoonlijk belang, betrouwbaar en professioneel moet worden gehandeld. Indien dit wordt overtreden, dan zal diegene hierop worden aangesproken. Als dit tot weinig of geen effect leidt om diegene te weerhouden om dit regel te overtreden, dan zal de organisatie overgaan tot een officiële waarschuwing of ontslag.

3. Kleding:

Alle medewerkers bij Busy Bee Thuiszorg dienen zicht te houden aan de regels die zijn beschreven in de kledingvoorschriften. Het is ten strengste verboden om aanstootgevende en schaarse kleding te dragen. Alle medewerkers dienen zich dan ook passend en representatief te kleden tijdens hun werkzaamheden.

4. Cliënten:

Indien een medewerker van Busy Bee Thuiszorg door of bij een cliënt wordt geconfronteerd met seksuele, intimidatie, discriminatie, racisme, agressie of dergelijke vormen van intimidatie heeft hij of zij het recht de werkzaamheden per direct te onderbreken zonder dat dit een directe reden voor ontslag oplevert. Incidenten zoals hier beschreven dienen direct door de medewerker te worden gemeld bij de leidinggevende. Medewerker heeft dan het recht om bij de betrokken cliënten de aanstaande diensten weigeren, als er een melding is gemaakt van één van de bovenstaande punten.

5. Klachten:

Klachten kunnen door cliënten, contactpersonen van cliënten en medewerkers eerst onderling besproken worden om tot een oplossing te komen. Indien dit niet mogelijk is, de klacht is niet opgelost naar tevredenheid, dan kan deze klacht worden voorgesteld aan de directie. Vanuit een onafhankelijke positie kan de directie zoeken of bemiddelen naar oplossingen. Indien dit ook niet naar wordt opgelost naar tevredenheid, dan kan een externe klachtenfunctionaris een second opinion geven.

Tot slot:

Gelukkig is er nauwelijks ontoelaatbaar gedrag vertoond binnen de organisatie. Het gaat dan ook om uitzonderlijke situaties. Busy Bee Thuiszorg vindt het wel van belang dat dit duidelijkheid is met oog op de veiligheid van cliënten, hun contactpersonen en onze medewerkers.

Indien u ervaart dat Busy Bee Thuiszorg maatregelen verzuimt, dan kunt u contact opnemen met de directie.